Voeding die energie geeft

Ontdek hoe je voeding kunt gebruiken voor een energiek en gezond gevoel tijdens het afvallen.
Joggende lachende vrouwen

Topfit
Een futloos en slap gevoel kan het afvallen in de weg gaan zitten. Welke voedingsmiddelen zorgen voor dat beetje extra energie waar je soms behoefte aan kunt hebben? Onze tips helpen je met een voldaan gevoel naar je streefgewicht.


Brandstof
Al het voedsel dat we eten, wordt omgezet in energie (brandstof) of bouwstoffen voor het lichaam. De sleutel tot een verstandig eetpatroon is: zorgen dat je een aangenaam voldaan gevoel blijft behouden door te kiezen voor de voedingsmiddelen waaruit langzaam en langdurige energie vrijkomt (brandstof), zoals volkoren voedingsmiddelen, groenten en fruit. Soms hoef je maar een paar kleine veranderingen aan te brengen in je eetpatroon en levensstijl om je energieker te voelen. Hieronder vind je enkele voedingssuggesties en tips.

Voeding
  • Eet gekookte aardappelen, volkoren producten of bruine rijst.
  • Vervang witbrood door volkorenbrood of roggevolkorenbrood. Het is minder intensief bewerkt waardoor vitamines en mineralen beter behouden blijven en het meer voedingsvezels bevat. De voedingsvezels zorgen onder andere voor een aangenaam voldaan gevoel. Bovendien is het een goede bron van vitamine B1, magnesium, selenium en koper. Allemaal essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om fit en gezond te blijven
  • Hou fruit bij de hand; vers fruit heeft een ProPoints® waarde van 0. Het is een verantwoord tussendoortje, omdat het natuurlijke suikers, maar ook voedingsvezels bevat en een schat aan vitamines, mineralen en bioactieve stoffen die je gezondheid ondersteunen.
Tips
  • Focus op het eten van Power Foods (voedingsmiddelen met het groene logo) waardoor je langer een voldaan gevoel hebt.
  • Eet op regelmatige tijdstippen je maaltijden en beperk je tussendoortjes tot twee à drie.
  • Zorg dat elke maaltijd complexe (zetmeelrijke) koolhydraten bevat. Probeer ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk van je dagelijkse consumptie van brood, graanproducten, rijst en pasta uit de volkoren variant bestaat.
  • Beperk zoveel mogelijk de inname van voedingsmiddelen met snelle (eenvoudige) suikers zoals snoep, frisdrank, enz. Zij zorgen voor een te grote bloedsuikerschommeling, waardoor je je mogelijk meer vermoeid voelt.
  • Sla het ontbijt nooit over. Havermoutpap, volkorenbrood of roggevolkorenbrood met mager beleg is een goede keus. Of meng eens stukjes appel door de yoghurt. Zo krijg je al bij het ontbijt de eerste portie fruit binnen.
  • Kom in actie, ook als je er geen zin in hebt. Tien minuten stevig wandelen is al genoeg en geeft je fysiek en mentaal een boost.
  • Zorg dat je voldoende drinkt; acht glazen per dag is de algemene aanbeveling (1,5 tot 2 liter).
En dan nog dit…..
  • Zoek in je eetdagboek of er een verband bestaat tussen bepaalde soorten voedsel en je energiepeil.
  • Raadpleeg je huisarts als je je voortdurend moe of futloos voelt of snel buiten adem bent.