Het appelfiguur

Ontdek welke vorm jouw lichaam heeft en pas daar je training op aan. Gebruik onze tips voor het bereiken van een droomfiguur!
Het appelfiguur
De voordelen van een appel
De lichaamsvormen van mensen kunnen we grofweg in vier groepen onderverdelen; appel, peer, selderij en zandloper. In dit artikel gaat het over het appelvormige lichaam. Ontdek hier de voordelen van en leer meer over de oefeningen die hier het beste bij passen.

Wat voor figuur heb jij?
Peer, selderij, appel, zandloper. We gebruiken vaak herkenbare beelden om ons figuur te omschrijven. Welk figuur heb jij?

Als je lichaam de vorm van een appel heeft houdt dat in dat vet vooral rond je buik en borst wordt opgeslagen. Helaas voor jou is dit type vet bekend als androïde obesitas en is dit type het meest gevaarlijk.
Mensen met een appelfiguur lopen meer risico op hoge bloeddruk, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden in vergelijking met mensen met bijvoorbeeld een peerfiguur. Bij een peerfiguur zit het vet vooral op de dijen en heupen.

Vrouwen met een tailleomtrek boven de 89 cm hebben meer kans op het ontwikkelen van de hierboven genoemde ziektes. Bij mannen geldt dit bij een taille van boven de 102 cm. Dit kan nogal beangstigend klinken, maar laat het je vooral stimuleren om in beweging te komen!

Gelukkig is er ook goed nieuws. Mensen met een appelfiguur behalen snel zichtbare resultaten door te sporten!

Appel Peer Selderij Zandloper
Vet zit vooral rondom buik Vet verzamelt zich vooral op de heupen, billen en dijen Schouders, taille en heupen hebben dezelfde breedte Schouders en heupen hebben dezelfde breedte
Kleine en platte billen Smalle heupen en platte buik Smalle heupen Billen en heupen komen breed over
Fragiele polsen en enkels Smalle schouders Vanwege het gebrek aan vorm komt het silhouet vaak mannelijk over Goed gevormd silhouet met flinke buste maar wel goed geproportioneerd
Smalle heupen en slanke benen Mooi gevormde rug en slanke armen Lange en slanke benen Mooi gevormde taille
Flinke buste; kans dat dit in verhouding tot de rest van het lichaam erg groot is Gewichtsverlies voornamelijk in het gezicht en bovenlichaam Geleidelijk gewichtsverlies Geleidelijk gewichtsverlies
Grote en brede buste en buik; tonvormig Afgeronde schouders Relatief platte buste Stevige bovenarmen

Tips voor mensen met een appelfiguur
Cardiotraining is cruciaal voor personen met een appelfiguur. Het beste is om hierbij geleidelijk aan gewichten en halters te gaan gebruiken om zo ook je spieren te trainen. Wees echter wel voorzichtig, kenmerkend voor een appelfiguur zijn zwakke polsen, enkels en knieën, dus bouw het gebruik van gewichten langzaam op. Dit geldt met name voor mensen met overgewicht. Het roeiapparaat en de fiets zijn dan goede alternatieven omdat hierbij de gewrichten minimaal worden belast. Bovendien train je hiermee meerdere spieren tegelijkertijd waardoor je extra veel Active ProPoints® waarden kan verdienen. Een andere goede optie is zwemmen.

Cardiotraining is van essentieel belang als je een appelfiguur hebt omdat hiermee vet rondom de buik en inwendige organen kan worden verbrand. Voor een beginnende sporter is wandelen op een laag of gemiddeld tempo een uitstekende manier om met cardiotraining te starten. Zelfs mensen met overgewicht zijn in staat om zonder veel problemen te wandelen. Van belang is wel dat je investeert in goede loopschoenen om overbelasting van spieren en gewrichten te voorkomen. In de onderstaande tabel kun je zien hoeveel Active ProPoints® waarden je verdient met wandelen. Zoals je kan zien is het de moeite waard, vooral ook voor je gezondheid!

Activiteit (60 min.) 50 kg (vrouw) 70 kg (vrouw) 90 kg (vrouw)
Wandelen 3-5 km/u 2 Active ProPoints waarden 3 Active ProPoints waarden 4 Active ProPoints waarden
Wandelen (snel) 3 Active ProPoints waarden 4 Active ProPoints waarden 5 Active ProPoints waarden

Krachttraining
Heb je een appelfiguur? Dan is het dus nodig dat je zoveel mogelijk Active ProPoints waarden verdient en je spieren traint. Oefeningen waarbij je meerdere spieren tegelijkertijd traint zijn het meest geschikt. Begin je net? Start dan met drie series waarin je elke oefening twaalf tot vijftien keer herhaald en lichte halters gebruikt. Doe dit twee keer per week. Na zes tot acht weken kun je zwaardere halters gaan gebruiken.

Begin de serie oefeningen altijd met een goede warming-up. De oefeningen moeten de spieren in je bovenlichaam trainen. Denk aan je buik, rug, schouders en armen. Voor meer informatie over oefeningen en demo’s kijk op de website. Zorg ook dat je tijdens het uitvoeren van de oefeningen genoeg water drinkt voor optimale hydratatie.

Cardiotraining
Iedereen, ongeacht het figuur, zou minimaal drie keer in de week moeten trainen. Daarbij is het ook belangrijk dat er voldoende wordt gevarieerd, denk daarbij vooral aan cardiotraining! Hiermee manier slank je het snelste af. Begin met een warming-up en sluit af met een cooling-down. Denk ook hier weer aan het drinken van genoeg water. De onderstaande tabel geeft per niveau de juiste cardiotraining weer voor mensen met een appelfiguur.

Figuur Niveau Samenstelling trainingsprogramma
Appel Beginner / last van overgewicht
  1. 30 – 40 min. wandelen.
  2. 30 min. crosstrainer.
  3. 30 min. zwemmen – gemiddelde intensiteit.
Appel Gemiddeld (twee tot drie keer getraind in het afgelopen half jaar)
  1. 45 min. roeien/crosstrainer – iets verhoogde intensiteit.
  2. 40 min. fietsen.
  3. 40 min. wandelen (met helling, of 2 x 20. min.). Gebruik een loopband om de snelheid en helling te kunnen variëren.
Appel Gemiddeld – gevorderd (Regelmatig getraind in het afgelopen jaar)
  1. 60 min. wandelen in een stevig tempo – gemiddelde intensiteit.
  2. 30 min. fietsen (vier min. klimmen en twee min. herstellen).
  3. 50 min. fitnessapparaten: crosstrainer, loopband met stijging, roeiapparaat (gemiddelde of hoge intensiteit): wissel regelmatig van apparaat.

Wil je meer lezen? Meld je aan voor WeightWatchers.nl en krijg toegang tot meer artikelen, tips en recepten.
Lees verder