Alles over olijven

Olijven; je kan ze in de meest uiteenlopende gerechten gebruiken. Wij vertellen je hier alles wat je over olijven moet weten.
Olijven

Zwart of groen?
Zwarte, groene, kleine, grote, Italiaanse of Griekse. Olijven zijn er in verschillende soorten en maten. Bovendien zijn ze erg lekker én gezond. Maar waar zit het verschil in smaak in en waarom zijn ze zo goed voor je?

Smaak
De meeste mensen kennen het onderscheid tussen groene en zwarte olijven. De groene zijn eigenlijk de onrijpe vruchten en smaken vaak nog wat bitter, de zwarte zijn rijp en daardoor zachter en sterker van smaak.

Wereldproductie
Het Middellandse Zeeklimaat is uitermate geschikt voor de olijfboom. De landen in dit gebied leveren dan ook bijna driekwart van de totale wereldproductie aan olijven en olijfolie, met Spanje, Italië en Griekenland voorop. Buiten Europa zijn dat Marokko, Turkije, Tunesië, Syrië en Algerije. Herkomst, bodemgesteldheid en weersomstandigheden beïnvloeden de smaak. Sommige vruchten of oliën hebben een zure of juist fruitige smaak, anderen een bittere.

Olijven in Nederland
Steeds vaker zie je de olijfboom in de Nederlandse tuinen of op balkons opduiken. Olijven zijn niet alleen lekker, de boompjes zien er ook nog eens stijlvol uit. Maar kunnen ze in ons wispelturige klimaat overleven? Zeker! Mits ze in direct zonlicht staan, liefst op het zuidwesten. Bedenk wel dat hij minstens zes uur zon per dag nodig heeft om te kunnen bloeien. Hoewel de boom zich na licht vriezen snel herstelt, kun je hem in de winter toch beter binnen halen.

Van eigen boom
Wil je de vruchten opeten, vergeet ze dan niet voor consumptie in pekel te zetten. Olijven worden namelijk niet vers van de boom gegeten. Ze worden eerst in een badje met zout water gelegd om de bittere smaak te laten verdwijnen. Dit kan soms wel een jaar duren. Door de schil in te kerven wordt het proces versneld.

Gezond
We weten inmiddels dat olijfolie gezond is. Dit heeft uiteraard alles te maken met de vrucht waarvan de olie gemaakt wordt. Landen waar de olijf en haar olie veelvuldig worden gebruikt leveren het bewijs: de gezondheid van het hart en bloedvatenstelsel is hier gemiddeld beter dan in andere landen. Dit komt door de enkelvoudige onverzadigde vetzuren die in de olijf(olie) zit. Daarnaast bevatten olijven veel natuurlijke antioxidanten,
waaronder vitamine E. Deze stof helpt onder andere tegen veroudering. Er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat groene olijfolie dezelfde werking heeft als een pijnstiller.

Hoe te eten?
Je kunt olijven natuurlijk gewoon los als borrelhapje eten, maar in Griekenland worden ze veelal in combinatie met fetakaas gegeten. Erg lekker, maar onthoud dat 30 gram van deze kaas gelijk staat aan een ProPoints® waarde van 2. Verder kun je de vruchten in salades, op de pizza en in pasta’s verwerken, maar maak er ook eens een overheerlijke tapenade van. Dit is een koude saus van zwarte olijven met kappertjes en ansjovis. Of grill ze gewoon met je groente mee. Houd wel in je achterhoofd dat de vruchten in Italië niet voor niets als antipasti (aperitiefhapje) geserveerd worden; er zit een stofje in dat de eetlust opwekt.

Handige informatie
  • De ProPoints waarde van een portie groene olijven is 1 per 5 stuks.
  • De ProPoints waarde van zwarte olijven is 1 per twee stuks.
  • Verse olijven in eigen olie zijn 1-2 weken houdbaar in de koelkast.

Wil je meer lezen? Meld je aan voor WeightWatchers.nl en krijg toegang tot meer artikelen, tips en recepten.
Lees verder