Alles over kersen

Vers van de markt of zelf geplukt, een schaal vol rijpe kersen is één van de lekkerste zomertraktaties.
Kersen

Zomerfruit
Een knalrode kers om in te bijten, het is bijna onmogelijk om er niet van te houden. Kersen zijn onder te verdelen in een zoete en zure categorie. De zoete variant wordt vooral vers gegeten, de zure heeft eerder een taak als ingrediënt in bijvoorbeeld taarten. Het kersenseizoen begint in Nederland rond 1 juni, maar de lekkerste kersen volgen vaak een paar weken later.


Gezond
Kersen werden vroeger gebruikt om artritis en jicht te genezen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat dit meer dan een oude volkswijsheid is. Er is bewijs gevonden dat kersen daadwerkelijk ontstekingsremmend kunnen werken en het risico op artritis en hart- en vaatziekten kunnen verkleinen. Bovendien zitten ze vol vezels, vitamine A, kalium en anti-oxidanten.

Kiezen, bereiden en bewaren
Als je kersen koopt op de fruitafdeling van de supermarkt, heb je waarschijnlijk de zoete soort te pakken. Zure kersen, zoals de Morel, worden eigenlijk alleen maar gebruikt om mee te bakken; je vindt ze vaak in blik of ingevroren. Verse kersen moeten stevig en rond zijn en het steeltje moet er gezond uitzien. Er zijn ook varianten die bruiner van kleur zijn, zoals de Karina. De Vanda is juist weer donkerrood met vlekjes.
In de koelkast kun je verse kersen tot twee weken bewaren, op kamertemperatuur blijven ze slechts een paar dagen goed. Omdat ze gemakkelijk kneuzen, kun je ze het beste over een ondiepe schaal verdelen. Zo voorkom je dat de onderste kersen beschadigd raken door het gewicht van de anderen. Een andere mogelijkheid is invriezen. Doe dit, met of zonder pit, op een stuk bakpapier. Als ze eenmaal bevroren zijn kun je ze vervolgens in een diepvrieszak doen.
De meest efficiënte manier om je kers van de pit te ontdoen, is het gebruik van een speciale ontpitter.

Maak volop gebruik van kersen
  • Gedroogde kersen zijn heerlijk met cornflakes, havermout, couscous of rijst. Je kunt zelf kersen drogen door ze op bakpapier te leggen en 6 tot 12 uur in de oven te bakken op 140 graden. De kersen worden dan plakkerig en leerachtig. Doe ze vervolgens in een luchtdicht bakje.
  • Maak een tropische salsa, heerlijk bij kip of varkensvlees: meng 1 mango in blokjes met een half kopje zure kersen, 2 eetlepels gehakte munt, 2 theelepels balsamicoazijn, en een snufje paprikapoeder.
  • Doe wat kersen in een salade met sla, stukjes gegrilde kalkoen en verkruimelde feta voor een verrassend bijgerecht.
  • Kersen doen het ook heel goed in een wrap of op een broodje met kipsalade.
  • Maak je eigen kersenazijn. Meng in een glazen fles een kopje gedroogde kersen met twee kopjes wittewijnazijn. Laat het mengsel twee dagen staan. Breng het vervolgens aan de kook en giet af. Bewaar de kersenazijn in een afgesloten fles. Je kunt de azijn bijvoorbeeld gebruiken in een heerlijke sladressing. Hiervoor meng je 1,5 theelepel van de azijn met 2 theelepels olijfolie, een halve theelepel koriander en een snufje zout en peper.